Suzuki Forums banner

Geluidsisolatie Vitara

24K views 24 replies 19 participants last post by  Lapioteline  
#1 ·
Heb 4 weken geleden mijn nieuwe 1.6 benzine vitara gekocht, over het algemeen zeer tevreden, maar het weg- en windgeruis is erg luid, vooral op snelwegen. Heeft iemand ervaring met het geluiddicht maken van deze auto? Ik had hiervoor een vw tiguan die een erg stille auto is.

#3 ·
Je kunt de twee voertuigen niet vergelijken, een heel ander paar mouwen..

Als je stilte wilt, doe de Suzuki weg...

.... Philip
Als je iets wilt dat niet vals speelt met emissies, houd dan de Suzuki :p......windruis is subjectief, sommige dagen is mijn GV luid, andere dagen niet. Hangt af van het weer en de temperatuur.
VW is een totaal ander type voertuig, en je kunt het niet vergelijken met de 'zuke, behalve dat de 'zuke goedkoper en leuker is.

• Like
Reactions: Joër and M0RHZ
#4 ·
Ik ben het ermee eens, ik denk dat geluid subjectief is. Vorig weekend hebben we onze eerste echte lange afstand reis gemaakt, een reis van 300 mijl heen en terug, bijna allemaal snelweg/autoweg en we waren geen moment van stank door weggeluid.

We rijden met bandenspanningen, voor, 41psi, achter, 38psi, economy-modus volgens het label in de portierstijl. Ik heb het geluk een vrij nauwkeurige bandenspanningsmeter te bezitten en de metingen op de auto TPMS komen precies overeen met die op mijn meter.

Wat betreft de uitstoot, we haalden een constante 47 mpg gedurende de hele reis, 70 mph op cruise control voor zoveel mogelijk van de heen- en terugreis als mogelijk was. Ik merkte dat bij de paar gelegenheden dat ik de snelheid moest verminderen tot 50 mph vanwege trajectcontroles, de economie steeg tot 50 mpg. Over het algemeen was ik onder de indruk van de mpg.

Ik zal niet proberen om geluid te dempen, omdat het voor ons persoonlijk gewoon geen probleem is.

#5 ·
Ik wil alleen maar een heel goede auto verbeteren. Veel mensen passen hun auto's aan. Ik wil hem stiller maken. Ik kan de goedkope afwerking accepteren, aangezien ik zelf automotive trim engineer ben en kostenbesparingen begrijp. Het geluid dat ik hoor, is voornamelijk bandengeluid, zelfs het schuren van de remblokken op de schijven. Heel zelden, als ik op een gladder wegdek kom, verdwijnt het geluid.

#6 ·
Het enige wat ik wil doen is een heel goede auto verbeteren, veel mensen passen hun auto's aan. Ik wil hem stiller maken, ik kan de goedkope afwerking accepteren, als automotive trim engineer begrijp ik zelf kostenbesparingen, het geluid dat ik hoor is voornamelijk bandengeluid, zelfs de remblokken die over de schijven wrijven, heel zelden als ik op een gladder wegdek kom, verdwijnt het geluid,
Banden spelen een grote rol in het geluid, de mijne zijn luider dan de in de fabriek gemonteerde, maar ik heb liever de grip en handling dan het stille en gladde gevoel dat de originele Dunlop-dingen hadden.

Nogmaals, het is allemaal relatief aan wat je bereid bent te accepteren.

• Like
Reactions: martin1977
#9 ·
Geen klachten over lawaai, weg of wind op mijn 1.4 Boosterjet. Sterker nog, hij is zo stil dat ik een heel kleine trilling kan horen die optreedt als ik mijn brillenkoker in de deurvak stop.

Interessant punt over nieuwe banden - ik had vergelijkbare problemen met mijn BMW X5 totdat ik ongeveer 2.000 mijl had gereden. Ik denk dat ze de eerste kilometers nodig hebben om de compound te bewerken en ze soepeler te maken.

#10 ·
Ik heb onlangs geluiddemping van de voordeuren in mijn Vitara gedaan. Het hielp om een deel van het lawaai van de weg te blokkeren. Als iemand geïnteresseerd is, ik heb drie matten Vibrofiltr en één SilentCoat Sound Absorber mat gebruikt, verdeeld over twee deuren. Ik heb dit gedaan voor de nieuwe voorluidsprekers, maar zoals ik al zei, het helpt ook om wat binnenkomend geluid te filteren. Ik overweeg hetzelfde te doen voor de achterdeuren.

Daarvoor heb ik nieuwe banden gekocht, dat maakte ook een verrassend groot verschil! De oude waren behoorlijk gaar en ze maakten veel meer lawaai.

#21 ·
Ik heb onlangs geluidsisolatie van de voordeuren in mijn Vitara gedaan. Het hielp om een deel van het lawaai van de weg te blokkeren. Als iemand geïnteresseerd is, ik heb drie matten Vibrofiltr en één SilentCoat Sound Absorber mat verdeeld over twee deuren gebruikt. Ik deed dit voor de nieuwe voorluidsprekers, maar zoals ik al zei, het helpt ook om wat inkomend geluid te filteren. Ik overweeg hetzelfde te doen voor de achterdeuren.

Daarvoor kocht ik nieuwe banden, wat ook een verrassend groot verschil maakte! De oude waren behoorlijk gaar en ze maakten veel meer lawaai.
Als je niet serieus offroad gaat, moet je de Michelin Primacy 4 proberen, of zelfs de Michelin Pilot Sport 4, die beide worden beoordeeld als de stilste banden die je kunt kopen. Ze bieden ook geweldige wegligging, remmen, grip op nat wegdek en lange slijtage.

#16 ·
#17 ·
Er is een geweldige video over geluidsisolatie van de Vitara op YT (helaas kan ik geen links toevoegen in de eerste post).
Ik heb het zelf gedaan met 2,3 mm butylmat en 7 en 13 mm schuim op de vloer, kofferbak en deuren. Ik heb het dak ongewijzigd gelaten, omdat ik een panoramisch raam heb. Ik heb ook wat afdichtingen onder de deuren en op het bovenste deel van de achterklep toegevoegd. Het effect is indrukwekkend:
0 km/u - 39,3 dB (geen verandering)
50 km/u - 59,6 -> 56 dB
80 km/u - 65,4 -> 62 dB
100 km/u - 68,5 -> 64 dB
120 km/u - 71,3 -> 66 dB
140 km/u - 73,8 -> 68 dB
Ik heb nu winterbanden, die een beetje luidruchtig zijn. Het zal wat stiller zijn als ik ze wissel. Nu kun je de Vitara vergelijken met de BMW X1, X3, Audi Q3. De Audi Q5 is nog steeds wat stiller, maar niet veel.

Kosten van materialen ~500€

#19 ·
Kocht mijn nieuwe 1.6 benzine vitara 4 weken geleden, over het algemeen zeer tevreden, maar het weg- en windgeruis is erg luid, vooral op snelwegen. Heeft iemand ervaring met het geluiddicht maken van deze auto? Ik bezat eerder een vw tiguan die een zeer stille auto is
Hallo Richard,
Ik heb onlangs een Suzuki Vitara 1.4 booster jet benzine gekocht. De rit is geweldig, maar de wind- en weggeluiden zijn vreselijk en geven me migraine. Heeft u dit probleem voor uw auto opgelost?

#22 ·
Kocht mijn nieuwe 1.6 benzine vitara 4 weken geleden, over het algemeen zeer tevreden, maar het weg- en windgeruis is erg luid, vooral op snelwegen. Heeft iemand ervaring met het geluiddicht maken van deze auto? Ik had eerder een vw tiguan die een erg stille auto is
Ik heb hetzelfde probleem en het is luid. Ik heb de originele voorruiten van Suzuki gekocht en gemonteerd en het hielp niet. Suzuki heeft hier geen antwoorden op....kun je je dat voorstellen.

#24 ·
Ik heb hetzelfde probleem en het is luid. Ik heb de originele voorruiten van Suzuki gekocht en gemonteerd en het hielp niet. Suzuki heeft hier geen antwoorden op....kun je je dat voorstellen?
Zoals anderen al suggereerden, zou ik beginnen met de nieuwe banden. Onlangs heb ik ook Michelin Primacy 4+ gekocht en ik ben erg tevreden met het resultaat - er is minder lawaai en de rijkwaliteit is merkbaar beter dan de OEM-fabrieksset.

#23 ·
Een van de redenen dat ik ben overgestapt op Suzuki was omdat ik meer feedback krijg van de buitenwereld.
Als voormalig motorrijder lijk ik persoonlijk die meer basale feedback-ervaring nodig te hebben, het voelen van de verschillende wegdekken en weersomstandigheden.
Ik had een MB en ben nooit gewend geraakt aan het gevoel van totale isolatie van de buitenwereld.