Suzuki Forums banner

Banden-spanningscontrolesysteem

27K views 11 replies 6 participants last post by  BarnsleyRob  
#1 ·
Ik heb een Vitara SZ5 AllGrip uit 2016.

Hoe kan ik zien of de auto TPMS heeft....?

Er is geen (duidelijke) menu-optie in het instrumentenpaneel met betrekking tot TPMS.

Bedankt.

#2 ·
Het is hetzelfde modeljaar als mijn SZ5. Ik kon het pictogram niet vinden (meer zoals niet hard genoeg geprobeerd). Toen ik echter mijn winterbanden verwisselde voor zomerbanden, ging de waarschuwing branden. Dit verdween na ongeveer drie mijl. Dat is de enige manier waarop ik wist dat het TPMS had

#3 ·
MRmjay

Ik heb dezelfde auto als jij en je zult TPMS hebben. Er staat een symbool op het dashboard bij het opstarten, het staat wel ergens in de handleiding. Als er een probleem is, piept het paneel, verandert het in oranje en zie je een afbeelding van de wielen en hun bandenspanning. Het gaat pas weg als je de bandenspanning corrigeert.

Gisteren moest ik een van mijn banden vervangen vanwege een lekke band :( - er zat een schroef in het loopvlak. Het TPMS-systeem waarschuwde me dat de bandenspanning op dat ene wiel marginaal lager was dan de rest, wat me ertoe aanzette om te controleren.

#4 ·
Dat is wat ik zei, lussen. Ik wist dat het wel ergens in de handleiding zou staan, maar ik dacht dat het leven te kort is. En inderdaad, toen de banden werden verwisseld, werd het paneel oranje, een ping en de waarschuwing verscheen. Gereset na een paar kilometer.
Evenzo kreeg ik onlangs het oranje paneel, ping-ding, dat me vertelde dat ik de olie moest regelen. Het was een paar dagen later aan de beurt voor een onderhoudsbeurt, dus ik liet het zitten. De zeer behulpzame mensen bij Colin Appleyard vertelden me dat de oranje oliewaarschuwing een service-indicator is. De rode oliewaarschuwing is tijd om tot stilstand te komen.

#5 ·
Ik heb de handleiding gecontroleerd, maar er staat alleen dat het TPMS-waarschuwingslampje oplicht in geval van drukverlies in de banden - 'indien uitgerust'.

Er lijkt geen manier te zijn om te weten of de auto daadwerkelijk is uitgerust met TPMS - anders dan door het opzettelijk leeg laten lopen van een band....

Ik heb de neiging om de druk regelmatig te controleren, dus het is onwaarschijnlijk dat ik dit waarschuwingslampje zal zien, tenzij de auto daadwerkelijk een lekke band heeft.

Ik ga er gewoon van uit dat de auto het heeft...

Bedankt voor je antwoorden.

#6 ·
Online gezocht, vond ik dit op de TyreSafe website...

"Sinds november 2014 moeten alle nieuwe personenvoertuigen die in de EU worden verkocht, zijn uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS).

TPMS wordt al vele jaren in auto's gemonteerd, maar onlangs is de verplichte montage en het onderhoud van dergelijke systemen van kracht geworden.

Het proces begon met de invoering van wetgeving op 1 november 2012, waarbij alle nieuwe modellen auto's die in de EU werden verkocht, een TPMS moesten hebben. Dit werd in november 2014 uitgebreid tot alle nieuwe personenvoertuigen die een TPMS moesten hebben voordat ze werden verkocht.

In het VK trad op 1 januari 2015 wetgeving in werking die stelt dat voor deze voertuigen een niet-werkende of defecte TPMS-sensor zou leiden tot een APK-afkeuring.

#8 ·
Een snelle vuistregel is dat als je rubberen ventielsteeltjes hebt, je geen TPMS hebt.
mijn aftermarket exemplaren hebben rubberen ventielen......het enige verschil is de borgmoer aan de buitenkant van de velg.