Suzuki Forums banner

ESP-waarschuwing

192K views 64 replies 31 participants last post by  2013GV  
#1 · (Edited by Moderator)
Een paar weken geleden, bij het starten van mijn 2009 GV, kreeg ik de volgende waarschuwing:
Service ESP System (zie foto in bijlage)
Ik bracht de auto naar de dealer en ze gaven hem terug met de mededeling dat ze hun scantool hadden aangesloten en niets hadden gevonden, maar ik heb nog steeds het probleem en de frequentie van de waarschuwing neemt toe (d.w.z. het gebeurt nu bijna elke keer dat ik de auto start, in tegenstelling tot ongeveer elke tien starts toen het voor het eerst begon). Heeft iemand dit probleem ervaren en zo ja, hoe is het verholpen?
Alle opmerkingen/suggesties etc. worden zeer gewaardeerd.

Attachments

#3 ·
Als ik mijn auto direct start, krijg ik geen waarschuwing. Als ik het contact aanzet en wacht op de systeemcontrole, krijg ik de ESP-waarschuwing. Heb hierover met 2 dealers en Suzuki technische dienst gesproken, ze blijven me vertellen dat het "normaal" is en dat er geen oplossing is. Op dit moment leef ik er gewoon mee en hoop ik dat er binnenkort een oplossing komt. :(

#4 ·
vleesetend, Ik heb beide methoden geprobeerd, maar ik krijg nog steeds dezelfde waarschuwingsmelding. Ik bracht de mijne terug naar de dealer en ze scanden het systeem en een van hun vertegenwoordigers vertelde me dezelfde onzin dat het NORMAAL is. Ik ben echter niet bereid dit te accepteren, omdat ik ervan overtuigd ben dat er iets mis is en ik ben er zeker van dat het systeem niet zo is ontworpen om zo te functioneren. De servicemanager van de dealer heeft toegezegd de kwestie door te sturen naar Suzuki voor hun reactie. Ik vraag me ook af of er iets is dat de GV-eigenaar die dit probleem (afwijking) ervaart, collectief kan doen.

#7 ·
carnivorous, dat zal ik zeker doen en mag ik u vragen hetzelfde te doen
Ik heb net weer met de klantenservice van Suzuki gesproken.

"We zijn ervan op de hoogte dat dit een kenmerk is van sommige Grand Vitara-voertuigen (niet allemaal), en zijn door Suzuki Technical geadviseerd dat dit de prestaties van het voertuig niet beïnvloedt. Als zodanig ziet Suzuki dit niet als een fout."

"Dus je wilt dat ik er gewoon mee leef, ook al heeft mijn buurman misschien een Grand Vitara van £ 20.000 die het niet doet."

"Welnu, meneer, zoals ik al zei, het is niet zozeer een fout ......"

OH ROT OP.

#8 ·
vleesetend, Ik vind dit best verbazingwekkend, vooral gezien het feit dat in de handleiding van Suzuki (in vette letters) staat dat u uw dealer moet raadplegen als dit bericht verschijnt. Ik vraag me af of er een manier is om rechtstreeks contact op te nemen met Suzuki over deze kwestie.

#9 ·
carnivorous, Ik vind dit best verbazingwekkend, vooral in het licht van het feit dat de handleiding van Suzuki (in vette letters) vermeldt dat u uw dealer moet raadplegen als dit bericht verschijnt. Ik vraag me af of er een manier is om rechtstreeks contact op te nemen met Suzuki over deze kwestie.
Ik heb u al uitgelegd dat ik met meer dan één dealer, de klantenservice van Suzuki EN de technische dienst van Suzuki in het VK heb gesproken. Niemand van hen is geïnteresseerd, omdat het blijkbaar de prestaties van het voertuig niet beïnvloedt.

#10 ·
Hallo, ik heb hetzelfde probleem met mijn 2007 GV ddis. Bij 40.000 km verscheen eerst het ESP-symbool. Na een tijdje knipperde het symbool van de injector en werd het "turbo" vermogen afgesneden. Uiteindelijk bij 47.000 km, na vele tests en veel discussies, heb ik de hoofdcomputer van de auto vervangen met behulp van de garantie...

#11 · (Edited)
Deze valse opstartfouten (in mijn ervaring) duiden op een zwakke batterij. Wanneer de auto start en de verschillende modules worden ingeschakeld, controleren ze of de spanningen binnen de specificaties vallen. Zo niet, dan gooien ze een code. Ik had een EPS-fout (stuurbekrachtiging) op mijn Ignis en de ESP-fout op mijn Vit toen de originele batterijen leeg raakten.

Opmerking: Een spanningstest terwijl de motor draait, toont de fout/slechte batterij niet. Als u de spanning meet tijdens het starten (via de sigarettenaansteker als er geen assistent is) of de batterij belast, weet u de ware status ervan.

#13 ·
Heb hetzelfde probleem met mijn 2010 GV 1.9DDiS. Af en toe (misschien eens in de tien tot vijftien keer gemiddeld), direct na het starten van de motor, verschijnt "Service ESP system" op het infoscherm... Lijkt voorlopig geen invloed te hebben op de prestaties, maar het is irritant... Aan de dealer verteld, maar ze zeiden dat ze de fout niet konden reproduceren en de computer geen fouten vertoont als hij is aangesloten... Interessant is dat het tot nu toe nooit is verschenen als de motor een "warme start" heeft, maar alleen na een paar uur (of nacht) stil te hebben gestaan.

#19 ·
Interessant is dat het tot nu toe nooit is opgedoken als de motor een "warme start" heeft, maar alleen na een paar uur (of nacht) stil te hebben gestaan.
Dat wijst wel in de richting van een slechte accu. Een recente start/rit zou de accu hebben opgeladen, terwijl een overnachting stilstand de accu in spanning/lading zou laten dalen.

Het is allemaal logisch na het lezen van de TSB

#14 ·
Een paar weken geleden, bij het starten van mijn 2009 GV, kreeg ik de volgende waarschuwing:
Service ESP System (zie foto in bijlage)
Ik bracht de auto naar de dealer en ze gaven hem terug met de mededeling dat ze hun scantool hadden aangesloten en niets hadden gevonden, maar ik heb nog steeds het probleem en de frequentie van de waarschuwing neemt toe (d.w.z. het gebeurt nu bijna elke keer dat ik de auto start, in tegenstelling tot ongeveer elke tien starts toen het begon). Heeft iemand dit probleem ervaren en zo ja, hoe is het opgelost?
Alle opmerkingen/suggesties etc. worden zeer gewaardeerd.
Fout nummer 1.

Zoek Autozone of Advanced Auto en laat ze de code uitvoeren terwijl de auto draait, zodat deze niet wordt gewist.

#20 ·
Ja, het neigt naar de slechte batterij, maar heeft tot nu toe nooit problemen gehad met het starten van de motor - hij slaat altijd aan na ongeveer een seconde starten. De auto is ook van het jaar 2010 en het probleem werd voor het eerst gezien nadat hij slechts een paar maanden oud was, maar...

#21 ·
De TSB stelt duidelijk dat het ESP-systeem 'defect' is en denkt dat de accuspanning te laag is, terwijl dat niet zo is. Dit kan ook het geval zijn als het alleen bij een koude start optreedt...de accu is niet per se te zwak, maar heeft een lading die laag genoeg is om de storing te laten ontstaan.
Eerst werd me verteld dat dit geen echte storing was, want blijkbaar "doen ze het allemaal". Toen werd me verteld dat het niet normaal was, maar dat het niet zou worden gerepareerd omdat het de prestaties van de auto niet beïnvloedt.
Ik heb de TSB aan 2 Suzuki-dealers voorgelegd, alleen om dezelfde reactie te krijgen...Suzuki UK weigert dit als een storing te erkennen, omdat het de prestaties van het voertuig niet beïnvloedt. Wanneer ik opmerk dat het in andere landen wordt verholpen en ik het gevoel heb dat ik slecht behandeld word omdat ik met het piepen moet leven, krijg ik te horen: "Als Suzuki UK ons niet toestemming geeft om het te repareren, kunnen we het niet repareren".
Nogmaals, wij in het VK zijn degenen die worden genaaid. Prachtig.

#22 ·
Maak je geen zorgen, ik weet zeker dat het niet alleen in het VK zo is... Ik had hetzelfde antwoord in mijn land, en ik weet zeker dat het in de meeste landen zo zal zijn. De VS is een speciaal geval omdat de regelgeving veel strenger is en de markt competitiever.

Schaamte over Suzuki die de TSB niet naar elk land en elke dealer pusht. Dit is een ingebouwde fout en als zodanig moet deze worden verholpen, ongeacht of dit de prestaties van de auto beïnvloedt of niet!

#23 ·
Suzuki Canada weigerde de reservewielhoes te repareren, ondanks dat deze in de VS onder een tsb valt. Er is geen tsb voor in Canada. Ik betwijfel of de bandenhoes van het Canadese model anders is geconstrueerd dan die van de VS.

#24 ·
Hallo allemaal

Er kan nog een voertuig worden toegevoegd aan de lijst van voertuigen met dit defect, de mijne is een 2010 GV SZ4 1.9 DDI (UK).

De melding verscheen voor het eerst toen het voertuig ongeveer 10 maanden oud was, het was midden in de winter en we hadden een paar koude temperaturen onder nul. De melding verscheen alleen 's ochtends vroeg (d.w.z. na een overnachting in een overdekte garage), hij bleef niet aan als de motor eenmaal draaide. Na een rit naar het werk (30 minuten) zag ik de melding pas weer de volgende ochtend als het koud was, of geen melding als de buitentemperatuur boven de 4 graden Celsius lag.

Ik bracht het naar mijn lokale dealer, die de laptop-ding deed terwijl ik wachtte en zei dat het een fout P0571 had die ze toeschreven aan een 'remlichtschakelaar' waarvan ze 'hadden getest en defect hadden bevonden'. Natuurlijk hadden ze er geen nieuwe, dus werd ik gewaarschuwd dat de ESP 'misschien niet werkt' als ik remde. 2 weken later bracht ik hem binnen om een vervangende schakelaar te laten monteren. Omdat de buitentemperaturen inmiddels waren gestegen, had ik de foutmelding al een tijdje niet meer gezien. Met de nieuwe schakelaar gemonteerd en de fouten 'verholpen' was het business as usual totdat het weer koud werd, waarna de fout zich voordeed zoals voorheen.

Omdat de eerste onderhoudsbeurt eraan zat te komen, vroeg ik of er weer naar gekeken kon worden, alleen om te horen dat de fout 'niet kon worden gereproduceerd' en dat de foutcodes alleen maar weer 'moesten worden gewist'!

De melding verschijnt nog steeds sommige ochtenden en bijna elke keer nadat ik het voertuig heb gewassen. Ik vermoed dat er ergens een intermitterende/hoge weerstand elektrische storing is die erger is bij koude temperaturen.

Het zou handig zijn om te weten naar welke voertuigparameters het ESP-programma kijkt, weet iemand dat? Ik ben er huiverig voor om zelf te gaan knutselen, aangezien het onder garantie valt, maar het lijkt vrij duidelijk dat het ESP-programma zijn toleranties een beetje moet versoepelen als er echt geen gevaar of gebrek aan functionaliteit is, dit zou zeker kunnen worden gedaan en de computersoftware via laptop kunnen worden bijgewerkt?

Proost
Andy
Verenigd Koninkrijk

#25 ·
Ik heb een 2006GV 2.0 met hetzelfde probleem. Als de buitentemperatuur 's nachts onder de min 2 graden komt en ik 's ochtends start, knipperen ESP en 4x4 symbool. Als ik de auto stilzet en opnieuw start, is er geen teken van ESP en geen symbool meer. Voordat ik hier over dit probleem las, dacht ik dat het een automatische veiligheidswaarschuwing was voor mogelijke ijsdetectie, dus is het niet?

#26 ·
Hallo Jules,

het kan anders zijn op mijn nieuwere model, maar dit zijn verschillende berichten.

IJswaarschuwing zie ik als een 'informatiebericht' dat in witte tekst verschijnt, zoals je hieronder zegt, +2 graden C of daar in de buurt. Het bericht 'Service ESP' is een waarschuwing en verschijnt in geel/amber, ik heb dit gehad bij +4 graden C, dus ik denk niet dat de twee gerelateerd zijn.

Andy

#27 ·
Koude zou het ESP-systeem niet direct moeten beïnvloeden.

Ik was onlangs op een klus een paar uur ten noorden van hier, de hele tijd dat ik daar was was het erg koud (-29C de eerste ochtend, volgens de thermometer in het dashboard) en de GV startte en liep prima. Geen foutmeldingen of iets dergelijks. Ook geen blokverwarming trouwens...

#28 · (Edited)
Koude zou het ESP-systeem niet direct moeten beïnvloeden.
Ik ben het ermee eens. Net als Kootenanny heb ik mijn GV deze winter gebruikt bij -30°C zonder enige ESP-problemen. Soms kunnen deze vreemde, intermitterende elektrische problemen worden herleid tot een zwakke batterij. Wanneer het warm is, zal alles normaal zijn, maar als de temperatuur daalt, kan de spanning van de batterij onder het kritieke niveau komen en kunnen de verschillende ECU's op onvoorspelbare manieren verkeerd functioneren. Ik kan me niet voorstellen dat uw batterij uit 2010 slecht is, maar het is misschien de moeite waard om deze te laten belasten, misschien op wat doorgaat voor een koude dag op uw locatie.

Andy, je vermeldt dat je dit probleem "bijna elke keer krijgt nadat ik het voertuig heb gewassen". Het enige deel van het ESP-systeem dat wordt blootgesteld aan extern water zijn de ABS-sensoren in de wielnaven. Misschien is er daar een slechte verbinding die een ABS-sensor offline haalt als deze nat of koud is.

#29 ·
Andy, je vermeldt dat je dit probleem "bijna elke keer hebt nadat ik het voertuig heb gewassen". Het enige deel van het ESP-systeem dat wordt blootgesteld aan extern water zijn de ABS-sensoren in de wielnaven. Misschien is er daar een slechte verbinding die een ABS-sensor offline haalt als deze nat of koud is.
Bedankt daarvoor, ik zou het daar ook mee eens zijn, vooral omdat het het 'ABS'-lampje is dat blijft branden als ik het 'Service ESP'-waarschuwingsbericht krijg. Ik neem aan dat je de wielen eraf moet halen om hierbij te komen?

#30 ·
De ABS-sensoren zelf reiken in de wielnaven naar de encoderringen. De elektrische aansluitingen lijken zich in het motorcompartiment (voor) en op de frame rail (achter) te bevinden. Hier zijn een paar pagina's uit het servicehandboek. Er staan nog 33 pagina's in de handleiding over het diagnosticeren en repareren van het ABS-systeem. Het is ingewikkeld. Om de encoderringen in de naven te controleren (de sensoren lezen deze) moeten de aandrijfassen worden getrokken.